پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 183527
نتيجه انتصاب مدير ورزشي در شرکت نفتي
تاریخ انتشار : 1394/08/17 16:05:05
نمایش : 1626
با انتشار صورت‌هاي مالي شرکت نفت پاسارگاد در نيمه اول امسال که از وضعيت نامناسب فروش و درآمد آن حکايت داشت، مديرعامل تازه منصوب شده اين شرکت نيز استعفا کرد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، مشکلات مديريتي در شرکت نفت پاسارگاد که بزرگترين توليدکننده قير در کشور است، همچنان ادامه دارد و دولت يازدهم هم در ۲ سال اخير نتوانسته آرامش را به اين شرکت که روزگاري از شرکت‌هاي سودده بورس بود، بازگرداند.

شرکت نفت پاسارگاد به علت سوددهي بالا در سال‌هاي گذشته همچون ديگر شرکت‌هاي پول‌ساز مورد طمع جريانات مختلف سياسي - اقتصادي از جمله جريان انحرافي قرار گرفت و انتصاب افراد ناکارآمد به مديريت اين شرکت، موجب ايجاد مشکلات بزرگي در اين شرکت شد.

با اين حال، تغيير دولت نيز نتوانست مشکلات اين شرکت را حل کند و در اوايل دولت يازدهم با لابي‌هاي برخي نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس با مسئولان وزرات رفاه که سهامدار عمده شرکت نفت پاسارگاد است، يک جوان بي‌تجربه به مديرعاملي اين شرکت پول‌ساز منصوب شد.

همانطور که پيش‌بيني مي‌شد انتصاب يک فرد بي‌تجربه موجب تشديد مشکلات مديريتي در شرکت نفت پاسارگاد شد و وضعيت فروش و درآمد آن دچار مشکلات بيشتري شد.

مديريت نامناسب شرکت نفت پاسارگاد به تدريج صداي اعتراض بعضي ديگر از نمايندگان مجلس را بلند کرد و بهارستان‌نشينان سرانجام سال گذشته وزير رفاه را براي پاسخگويي به مجلس فراخواندند که موجب کارت زرد گرفتن علي ربيعي شد.

پس از آن، شرکت نفت پاسارگاد دچار تغييرات مديريتي شد. با رفتن مديرعامل قبلي، اين شرکت از دي‌ماه سال گذشته با سرپرستي يک مدير جديد اداره مي‌شد تا اين که چند ماه پيش سرانجام حکم مديرعاملي به نام وي زده شد. اين تغييرات در حالي رخ داد که مديرعامل جديد نيز فرد بي‌تجربه‌اي در حوزه نفت و پالايش کشور محسوب مي‌شد و طبيعتا وي نيز نتوانست مشکلات فروش شرکت را حل کند.

مديرعامل جديد پاسارگاد پيش از انتصاب به اين سمت، مديريت شرکت توسعه و نگهداري اماکن ورزشي زيرنظر سازمان تربيت بدني را برعهده داشت و همانطور که انتظار مي‌رفت اين مدير ورزشي هم نتوانست از پس اداره بزرگترين توليدکننده قير کشور برآيد.

نتيجه عملکرد اين مدير ورزشي در صورت‌هاي مالي ۶ ماهه اول امسال شرکت نفت پاسارگاد عيان شد که بيانگر کاهش ۲۹ درصدي فروش شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش ۵۸ درصدي سود خالص شرکت و به فروش نرفتن نزديک به ۱۰ درصد از توليدات شرکت است.

ظاهرا همين کارنامه باعث شد مديرعامل جديد که هنوز چند ماهي از انتصاب رسمي وي به مديريت شرکت نفت پاسارگاد نگذشته بود، ترجيح دهد از مديريت شرکت کنار برود.

نبايد اين نکته را از ياد برد که انتصاب‌هاي غيرکارشناسي و غير مرتبط در اين شرکت از اواخر دولت دهم آغاز شد که نمونه اين ادعا را مي‌توان در انتصاب مديرعامل سابق کارخانه دستمال کاغذي لطيف درست پنج روز پيش از اتمام دولت دهم برمسند مديريت نفت پاسارگاد جستجو کرد.

اما اين انتصابات غير کارشناسي و گماردن افراد غير متخصص براي اداره اين شرکت در دولت يازدهم هم ادامه يافت،به گونه‌اي که اين شرکت طي ۴ سال گذشته ۶ مديرعامل را به چشم ديده است و همين امر باعث کاهش درآمد بزرگترين توليد کننده قير خاورميانه شده است.

در حال حاضر ايران دومين توليد کننده قير در آسيا محسوب مي‌شود که شرکت نفت پاسارگاد با توجه به توليد ۶۰ درصد قير کشور در تلاش بود تا رتبه خود را به اولين توليدکننده قير در آسيا ارتقا دهد.

کارشناسان معتقدند عدم ثبات مديريتي در اين شرکت طي ساليان گذشته لطمات جبران ناپذيري را به اين شرکت وارد ساخته است. به همين دليل و با توجه به حساسيت مجلس به اين موضوع و ارائه کارت زرد به ربيعي با توجه به عملکرد نامطلوب شستا، اين هلدينگ بزرگ سرمايه‌گذاري بايد عملکردي بهتر نسبت به گذشته در اين خصوص ارائه دهد.

شرکت سرمايه‌گذاري نفت و گاز و پتروشيمي تامين که با نام تاپيکو نيز شناخته مي‌شود، بزرگترين هلدينگ متعلق به شرکت سرمايه‌گذاري تأمين اجتماعي است که شرکت نفت پاسارگاد يکي از زيرمجموعه‌هاي اين هلدينگ محسوب مي شود.

تاپيکو با در اختيار داشتن ۴۱ شرکت مديريتي و غير مديريتي در ۴ حوزه اصلي کسب و کار شامل نفت و گاز، پتروشيمي، صنايع لاستيک و صنايع سلولزي، سهم قابل توجهي در اقتصاد کشور داشته و با در اختيار داشتن طيف وسيعي از محصولات متنوع، يکي از مهم‌ترين بازيگران اصلي اين کسب و کارها در کشور و منطقه محسوب مي‌شود.

اخيرا به دلايل نامعلوم مديرعامل تاپيکو که در دولت يازدهم منصوب شده بود نيز برکنار و به جاي وي فرد ديگري منصوب شده است. بعضي ناظران، دليل تغييرات در مديران مجموعه‌هاي پول‌ساز شبه‌دولتي به خصوص در صنعت نفت را به تحولات سياسي کشور در ماه‌هاي آينده مربوط مي‌دانند.


مرجع : فارس
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html